ΙΣΤΟΡΙΑ-ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ


Αρχαίοι οικισμοί στο Νομό Καρδίτσας
Μαγούλα Συκεών.
Νοτιοδυτικά του χωριού, δίπλα από τη σημερινή κοίτη του ποταμού Ενιππέα, στη θέση «Ζευγαρολίβαδο», βρίσκεται ο προϊστορικός οικισμός, γνωστός ως «Μαγούλα Συκεών». Η πρώτη ανασκαφή έγινε το 1988 με αφορμή τη χάραξη της νέας οδού Καρδίτσας-Λάρισας.

Η Άρνη που – όπως αναφέρουν οι μελετητές – κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς έως και τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους. Ήταν χτισμένη στην ανατολική όχθη του Οργόζινου ποταμού, στις νοτιοδυτικές παρυφές του λόφου “Ογλάς” (σύμφωνα με τον μελετητή κ. Νίκο Καραφύλλη, «Ο λόφος αυτός στη Δημώδη γλώσσα λέγεται και Γλάς, από το Αλβανικό magule μαγουλάς, γουλάς, γλάς) του χωριού Πύργος Κιερίου.
Οι Γόμφοι, που βρίσκονται κοντά στο Μουζάκι. Παλαιότερα ο οικισμός ήταν γνωστός με την ονομασία Φιλιππούπολη, γιατί – σύμφωνα με ιστορικές εκτιμήσεις – είχε οχυρωθεί από τον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τον Φίλιππο Β’. Γνώρισε ιδιαίτερη ακμή κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους.
Το Θητώνιον που, όπως λέγεται, ήταν χτισμένο στα βορειονατολικά του χωριού Γεφύρια, στην ανατολική όχθη του ποταμού Απιδιανού (Φαρσαλιώτη).
Η Ίτων ή Ίτωνος, που υπολογίζεται ότι βρίσκονταν πολύ κοντά στο χωριό Φίλια και κατοικήθηκε από τους ομηρικούς έως τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους. Εκεί υπήρχε το σημαντικό ιερό της Ιτωνίας Αθηνάς.
Το Κιέριον που ιδρύθηκε από τους Θεσσαλούς γύρω στο 1124 π.Χ. Βρίσκονταν στους νοτιοανατολικούς πρόποδες του λόφου Ογλάς. Ένα μέρος του αρχαίου οικισμού βρίσκονταν στη θέση όπου σήμερα είναι το νότιο τμήμα του χωριού Πύργος Κιερίου.
Η Μητρόπολη που όπως φαίνεται, ήταν κτισμένη εκεί όπου συναντούμε σήμερα το ομώνυμο χωριό, το Παλαιόκαστρο. Αναφέρεται ότι από εκεί πέρασε ο Ιούλιος Καίσαρας πριν από τη μάχη των Φαρσάλων, το 48 π.Χ.
Η Ορθή που εντοπίζεται έξω από το χωριό Κέδρος, στο δασύλλιο του Αγίου Νικολάου.
Ο Ορχομενός που αναπτύχθηκε – όπως υποστηρίζουν οι ιστορικοί – εκεί όπου βρίσκεται σήμερα το χωρίο Χάρμα ή Χάρμενα.
Η Πολίχνα που άκμασε στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα το χωριό Μεσενικόλας.
Η Σιλάνη ή αλλιώς Σίλανα που εντοπίζεται από τους μελετητές κοντά στο Προάστιο. Άκμασε κυρίως κατά τους κλασικούς και τους ρωμαϊκούς χρόνους.
Οι Αγγειές που, σύμφωνα με ορισμένους ιστορικούς, άκμασαν ως οικισμός στην περιοχή της Κτιμένης. Άλλοι όμως τις τοποθετούν στη Λουτροπηγή και άλλοι στο Παλαιόκαστρο Καΐτσας.
Το Αθήναιο, που πιθανολογείται ότι βρίσκονταν κοντά στη σημερινή Αργιθέα.
Η Αργιθέα που κατ’ άλλους βρίσκονταν κοντά στο χωριό Θερινό, ενώ κατ’ άλλους βρίσκονταν κοντά στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα το χωριό Αργιθέα. Λέγεται ότι υπήρξε πρωτεύουσα της γύρω ορεινής περιοχής, που τότε ονομάζονταν Αθαμανία.
Το Αστέριον που όπως αναφέρεται, βρίσκονταν κοντά στον Παλαμά, στο σημερινό χωριό Βλοχός ή στη Συκεώνα και οι κάτοικοί του πήραν μέρος στην Τρωική εκστρατεία. Πολλοί ταυτίζουν το Αστέριον με τις Πειρασίες οπότε πρέπει να το τοποθετήσουμε στο χωριό Ερμήτσι. Υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το Αστέριον και οι Πειρασίες ήταν δύο διαφορετικοί οικισμοί.
Η Ελλοπία που όπως υποστηρίζεται από ορισμένους βρίσκονταν στο σημερινό χωριό Πετρωτό, αλλά η άποψή τους δεν βρίσκει σύμφωνους όλους τους ιστορικούς μελετητές.
Η Ιθώμη για την οποία ο Χριστόφορος Τραυλός αναφέρει ότι «κτισμένη πριν από τον Τρωικό πόλεμο, αναφέρεται για πρώτη φορά στη ραψωδία Β’ της Ιλιάδας του Ομήρου (8ος αιώνας π.Χ.) όπου αποκαλείται “κλωμακοέσσα”, δηλαδή πετρώδης και κακοτράχαλη. Κατά τον Όμηρο λοιπόν οι κάτοικοι της Ιθώμης έλαβαν μέρος στην εκστρατεία κατά της Τροίας μαζί με τους κατοίκους των γειτονικών πόλεων Τρίκκης και Οιχαλία, με αρχηγούς τους γιούς του Ασκληπιού, Ποδαλείριο και Μαζάονα».
Οι Ίχνες ή Άχνες που όπως υποστηρίζεται, χωρίς ωστόσο να έχει εξακριβωθεί, βρίσκονταν κοντά στην αρχαία πόλη Φύλλον και ότι εκεί υπήρχε και το περίφημο ιερό της Ιχναίας Θέμιδας.
Η Καλλίθηρα, η οποία λέγεται πως βρίσκονταν στη θέση του σημερινού χωριού Καλλίθηρο. Υπάρχει όμως και η άποψη ότι βρίσκονταν στο Παλιούρι.
Τα Κέλαιθρα, που αναφέρεται πως βρίσκονταν μάλλον στο σημερινό χωριό Άμπελος.
Η Κτιμένη που συναντάται και με άλλες ονομασίες όπως Κτιμέναι ή Κτιμεναί και αναφέρεται ως οικισμός μεγάλης σπουδαιότητας, ακόμη και ως πρωτεύουσα της Δολοπίας. Μάλλον άκμασε εκεί όπου σήμερα βρίσκεται το χωριό Άνω Κτιμένη, αλλά δεν αποκλείεται – κατά τους μελετητές – να βρίσκονταν και στη Ρεντίνα.
Τα Κύπαιρα που πιθανόν βρίσκονταν στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα το χωριό Μακρυρράχη.
Το Λίμναιο που βρίσκονταν είτε στο χωριό Βλοχός, είτε στη Μεταμόρφωση. Οι μελετητές αναφέρουν και τις δύο θέσεις ως πιθανές.
Το Μεθύλιο, που αναφέρεται ότι ως οικισμός της Θεσσαλιώτιδας και τελευταία εντοπίστηκε επιγραφικά στο χωριό Μυρίνη.
Η Μενελαΐς που λέγεται πως βρίσκονταν είτε στη Ρεντίνα είτε στην Καστανιά, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν στοιχεία που να ενισχύουν τη μία ή την άλλη άποψη.
Η Οθόρνη που είναι ένας από τους αρχαίους οικισμούς για τους οποίους δεν διασώθηκαν στοιχεία για τη θέση τους.
Το Ονθύριο ή Ονθούριο που βρίσκονταν μάλλον κοντά στον Άγιο Θεόδωρο. Βέβαιο πάντως είναι ότι πως βρίσκονταν κοντά στην Άρνη ή το Κιέριον
Το Ορμένιο που κατά μια εκδοχή βρίσκονταν κοντά στο χωριό Ερμήτσι, ενώ κατ’ άλλη στη θέση “Χτούρι” κοντά στον ποταμό Ενιππέα.
Οι Πειρασίες που από πολλούς ταυτίζονται με το Αστέριον. Βρίσκονταν στο χωριό Ερμήτσι, όπως αποδείχθηκε τελευταία από επιγραφή.
Το Πεύμα ή Τεύμα που αναφέρεται πως βρίσκονταν στους πρόποδες του όρους Κολοκριά ή Κατάχλωρου, ή ακόμη στον Άγιο Ιωάννη Παλιουρίου.
Το Φάκιον, που ίσως βρίσκονταν στο χωριό Πέτρινος, κάτι όμως που δεν έχει εξακριβωθεί.
Οι Φημίες που βρίσκονταν κοντά στην αρχαία Άρνη, είτε κοντά στο χωριό Άγιος Θεόδωρος, είτε – κατ’ άλλους – κοντά στου Σοφάδες.
Ο Φύλλος που εκτιμάται ότι βρίσκονταν κοντά στο σημερινό χωριό Φύλλο, χωρίς να λείπουν και οι εκτιμήσεις σύμφωνα με τις οποίες ο οικισμός αυτός βρίσκονταν στη θέση “Γκιόλι”, κοντά στο χωριό Ηλιά.
Αρχαίες πόλεις στη Δυτική Θεσσαλία
Ιθώμη
Σημαντικά στοιχεία για τις αρχαίες πόλεις της Δυτικής Θεσσαλίας φέρνει στο φως εργασία του προϊσταμένου της ΛΔ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη. Οι διαβάσεις και τα περάσματα της Δυτικής Θεσσαλίας είχαν μεγάλη σημασία, αναφέρει ο αρχαιολόγος, για την επικοινωνία και τις ανταλλαγές από τα πανάρχαια χρόνια και αρκετές πόλεις ιδρύθηκαν σε τέτοιες θέσεις. Η ιστορία των αρχαίων πόλεων ανιχνεύεται μέσα από τις φιλολογικές πηγές, τις επιγραφικές μαρτυρίες και τα αρχαιολογικά ευρήματα, που ολοένα έρχονται στο φως και επιβεβαιώνουν θεωρίες ή αντίστοιχα καταρρίπτουν μύθους. Στους ιστορικούς χρόνους, το δυτικό τμήμα της αρχαίας Θεσσαλίας διοικητικά είχε διαιρεθεί σε τέσσερα μεγάλα τμήματα, τις “τετράδες”, ενώ στην περιφέρεια ήταν εγκαταστημένοι οι περίοικοι λαοί, οι Αθαμάνες και οι Δόλοπες στα δυτικά και στα νοτιοδυτικά. Ορισμένες από τις ονομαστές πόλεις της Θεσσαλιώτιδος, περίπου στα όρια που καταλαμβάνει ο νομός Καρδίτσας, ήταν το Κιέριον που κατέλαβε τη θέση της ομηρικής Άρνης, το Θετώνιον ή Θητώνιον, η Όρθη, η Καλλίθηρα, το Μεθύλιον, το Φάκιον, το Αστέριον, η Πειρασία (Πειρεσία ή Πειρασιαί), ο (η) Φύλλος, οι Ίχναι ή Άχναι. Από την περιοχή της αρχαίας Μητρόπολης και προς τα βόρεια που οριοθετούνταν η Εστιαιώτις, ως κύριες πόλεις αναφέρονται η Τρίκκη, οι Γόμφοι, η Πέλιννα, η Φαρκαδόνα, η Φαϋττός, ο Άτραγας και άλλες στην περίμετρο του νομού Τρικάλων, όπως το Αιγίνιον, η Φαλώρεια, η αρχαία πόλη στην Αγρελιά. Από τα οδοιπορικά ακόμη των περιηγητών και ιστορικών των περασμένων ετών- προσθέτει ο κ. Χατζηαγγελάκης- είχαν γίνει διάφορες προτάσεις και ταυτίσεις αρχαίων πόλεων και οικισμών, αρκετές από τις οποίες επιβεβαιώθηκαν και επιγραφικά, κάποιες ταυτίστηκαν από τις νεότερες έρευνες, ενώ για άλλες το πρόβλημα της ταύτισης παραμένει. Έχοντας επίγνωση του ιστορικού φορτίου της περιοχής της δυτικής Θεσσαλίας, θα επιχειρήσουμε μία μικρή περιήγηση, ακολουθώντας την ποτάμια οδό του Πηνειού ποταμού, με βασική σχεδία την ανθρωπιστική σπουδή στην Αρχαιολογία, με στόχο την παρουσίαση και την ανάδειξη ορισμένων αρχαίων πόλεων της δυτικής Θεσσαλίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον προϊστάμενο της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, κ. Χατζηαγγελάκη η εικόνα για το νομό Καρδίτσας έχει ως εξής:
Ακολουθώντας τον αρχαίο δρόμο στις υπώρειες των Αγράφων και την πορεία του από τους Γόμφους προς την αρχαία Μητρόπολη, συναντούμε τον αρχαιολογικό χώρο της Ιθώμης, στη θέση “Κάστρο”, 1,5 χλμ. νοτιοανατολικά του χωριού Πύργος Ιθώμης. Οι κάτοικοι της Ιθώμης μετείχαν στην τρωική εκστρατεία μαζί με τις άλλες δύο πόλεις της “Εστιαιώτιδας”, την Τρίκκη και την Οιχαλία, (Ιλιάδα Β, 729). Έλαβε το όνομα της από την ομώνυμη νύμφη, η οποία σύμφωνα με την παράδοση ανάθρεψε το Δία μαζί με τη νύμφη Νέδα. Λείψανα της ύστερης εποχής του χαλκού δεν έχουν αποκαλυφθεί ακόμη στην περιοχή της “κλωμακόεσσας”- κατά τον Όμηρο, Ιθώμης. Αντίθετα, έχουν διασωθεί λείψανα του τείχους της κλασικής – ελληνιστικής εποχής. Μέσα στον τειχισμένο χώρο υπάρχουν λείψανα οικοδομημάτων και θραύσματα αγγείων. Στην ακρόπολη της αρχαίας πόλης διατηρείται σε αρκετά καλή κατάσταση αυτόνομος πύργος, κατασκευασμένος κατά το ισοδομικό σύστημα από πλίνθους ντόπιου ασβεστόλιθου.
Κατά τις μαρτυρίες των φιλολογικών πηγών (Στράβωνας Θ, 5, 17), αλλά και των αρχαιολογικών τεκμηρίων, όπως τμήμα ενεπίγραφης στήλης της ελληνιστικής εποχής από το ιερό της Φίλιας, στην οποία αναγράφεται η “εγκατάσταση κοινών φυλακίων”, η Ιθώμη συνοικίσθηκε πρώτα με τους Γόμφους και ύστερα με τη Μητρόπολη, στα τέλη του 3ου και τις αρχές του 2ου αι. π. Χ. Επίσης, σε τμήμα ενεπίγραφης στήλης από την αρχαία Μητρόπολη γίνεται αναφορά σε συνθήκη συμπολιτείας ανάμεσα στη Μητρόπολη και την Ιθώμη, με το όνομα Θώνη. Μερικοί περιηγητές και ιστορικοί τοποθετούν την αρχαία Ιθώμη στο χώρο του Κάστρου Φαναριού. Πάντως, το πρόβλημα της ταύτισης της αρχαίας πόλης παραμένει ανοικτό, μέχρι να εντοπισθεί επιγραφική μαρτυρία.
Μητρόπολη
Η αρχαία Μητρόπολη, μία εξίσου σημαντική πόλη της Εστιαιώτιδας, βρισκόταν στους πρόποδες των Αγράφων, στη θέση της σημερινής ομώνυμης κωμόπολης με παλαιότερη ονομασία “Παλιόκαστρο”, σε απόσταση 9 χλμ. δυτικά της Καρδίτσας. Την ταύτισή της οφείλουμε στην επιγραφή “ΠΟΛΙΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ”, σε γωνιόλιθο μιας παλιάς οικίας. Δημιουργήθηκε στις αρχές του 4ου αι. π.Χ. από το συνοικισμό τριών μικρών οικισμών της περιοχής. Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη γνώρισε κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Η πόλη έκοψε νομίσματα στις αρχές του 4ου αι. π. Χ. Τον 3° αι. π.Χ. συνεχίζονται οι αργυρές και χάλκινες νομισματικές κοπές. Τα νομίσματα της πόλης στην πίσω όψη τους μαζί με τις παραστάσεις φέρουν και επιγραφές, όπως ΜΗΤΡΟ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ή ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΤΩΝ. Κατά τη διάρκεια σωστικών ανασκαφικών εργασιών τις τελευταίες δεκαετίες έχουν αποκαλυφθεί πολλά αρχαιολογικά στοιχεία. Τμήματα της αμυντικής οχύρωσης της των κλασικών χρόνων έχουν ανασκαφεί σε οικόπεδα και αγρούς της σύγχρονης κωμόπολης.
Σ’ ένα πλάτωμα περίπου 2 χιλ. δυτικά του σύγχρονου οικισμού της Μητρόπολης βρίσκεται ο αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα στη θέση “Λιανοκόκκαλα”. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως έναν εκατόμπεδο, περίπτερο, δωρικό ναό με εσωτερική κιονοστοιχία και διαστάσεις 31,00 Χ 13,75 μ. Ο ναός διέθετε πέντε (5) δωρικού ρυθμού κίονες στις στενές πλευρές και έντεκα (11) στις μακρές. Ήταν αφιερωμένος στο θεό Απόλλωνα, σύμφωνα με ενεπίγραφη αναθηματική στήλη που βρέθηκε μέσα στο σηκό. Χρονολογείται λίγο πριν τα μέσα του 6ου αι π. Χ., ενώ καταστράφηκε από πυρκαγιά τον 2° αι. π. Χ. Επίσης, ένα σημαντικό μνημείο του νομού Καρδίτσας, ο μυκηναϊκός θολωτός τάφος του Γεωργικού, βρίσκεται στη χώρα της αρχαίας Μητρόπολης.
Αργιθέα
Ο αρχαιολογικός χώρος της Αργιθέας βρίσκεται στη θέση “Ελληνικά”, 2 χλμ. νοτιοανατολικά του σημερινού χωριού, στην πορεία της πιο σύντομης οδού, που συνέδεε την αρχαία Αμβρακία -σημερινή Άρτα- με τους αρχαίους Γόμφους -σημερινό Μουζάκι. Αυτή χρησιμοποίησαν και οι Ρωμαίοι για την είσοδο τους στη θεσσαλική πεδιάδα κατά το δεύτερο μακεδονικό πόλεμο, το 198 π.Χ. Η θέση ταυτίζεται από πολλούς ερευνητές με την πρωτεύουσα των Αθαμάνων Αργιθέα ή Αργεθία (W. Leake, Ν. Γεωργιάδης, F. Stahlin). Η αρχαία πόλη ήταν ιδρυμένη στη μεσημβρινή απότομη πλαγιά που ορίζεται από το ρέμα Πλατανιάς στα νοτιοανατολικά. Ορατά είναι τα ερείπια της πόλης κατά μήκος του σημερινού δρόμου Μουζακίου – Άρτας, όπως μεγάλοι αναλημματικοί τοίχοι και τοίχοι οικοδομημάτων, που είναι κατασκευασμένοι από ντόπιους πελεκημένους λίθους. Ανατολικά της πόλης έχει αποκαλυφθεί σημαντικό τμήμα του νεκροταφείου της. Ένα ακόμη νεκροταφείο της αρχαίας πόλης έχει ερευνηθεί εν μέρει στη δυτική πλευρά, στο “Μουτσιάρα”. Ερευνήθηκαν περισσότεροι από 230 κιβωτιόσχημοι τάφοι, κατασκευασμένοι στη χαλικώδη επίχωση ή στο λαξευμένο βράχο από ντόπιες πλακαρές πέτρες. Στο ανατολικό όριο του αρχαίου νεκροταφείου αποκαλύφθηκε ένα αξιόλογο ταφικό μνημείο, το οποίο σώζεται σε ύψος 2.30 μ., έχει ορθογώνια κάτοψη και είναι κτισμένο στο λαξευμένο φυσικό βράχο. Στα νεκροταφεία της Αργιθέας επικρατούσε το έθιμο του ενταφιασμού του νεκρού σε ύπτια δέση, με το κεφάλι στα δυτικά. Τα κτερίσματα των τάφων ήταν πήλινα, γυάλινα και μεταλλικά αγγεία, λυχνάρια, μαχαίρια, αιχμές δοράτων, διάφορα κοσμήματα, αργυρά και χάλκινα νομίσματα. Η χρήση του νεκροταφείου της αρχαίας πόλης ορίζεται από τον 4° ως τον 1° αι. π.Χ.
Κιέριον
Ο κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος του Κιερίου, της σημαντικότερης πόλης της αρχαίας τετράδας “Θεσσαλιώτιδος”, βρίσκεται μέσα στην πεδιάδα, σε απόσταση 13 χλμ. ανατολικά της Καρδίτσας και 3 χλμ. βορειοδυτικά των Σοφάδων, στο χωριό Πύργος Κιερίου. Ιδρύθηκε στα ιστορικά χρόνια, στη θέση της ομηρικής “Άρνης”. Για την περιοχή γίνονται αναφορές από αρχαίους συγγραφείς (Ησίοδο, Θουκυδίδη, Στρά6ωνα, Τίτο Λίβιο, Στέφανο Βυζάντιο) και περιηγητές του 19ου αι. Αναφέρεται από τους αρχαίους συγγραφείς ως Κιάριον, Κίερον ή Πιέριον. Το Κιέριον έλεγχε τις διαβάσεις προς κάθε κατεύθυνση δια μέσου της πεδιάδας, γεγονός που καθιστούσε την πόλη ισχυρή. Κατά την κλασική εποχή αναπτύχθηκε οικονομικά και διέθετε όλα τα χαρακτηριστικά της πόλης – κράτους. Στο πρώτο μισό του 4ου αι. π.Χ. χαρακτηρίζεται πρωτεύουσα της Θεσσαλιώτιδας και κόβονται τα πρώτα αργυρά και χάλκινα νομίσματα με την επιγραφή ΚΙΕΡΙΕΩΝ. Στις παραστάσεις των νομισμάτων εικονίζονται ο Δίας με αετό στο αριστερό του χέρι, η Άρνη να παίζει αστραγάλους, κεφαλή του Ποσειδώνα ή του Απόλλωνα, ίππος που καλπάζει ή ο θεός Ασκληπιός καθισμένος σε βράχο και μπροστά του φίδι που ελίσσεται. Η λατρεία του Ασκληπιού επαληθεύτηκε από την εύρεση ιερού αφιερωμένου σ’ αυτόν στη χώρα του Κιερίου, στη δέση “Παλιόκαστρα” της κτηματικής περιφέρειας των Αγίων Θεοδώρων, επάνω στην πορεία αρχαίου δρόμου που συνέδεε το Κιέριο με το αρχαίο Μεθύλιο. Το ιερό χρονολογείται στον 4° με 3° αι. π.Χ. Αναφορά γίνεται ακόμα και για άλλες πόλεις, όπως Πειρασιαί, Μεθύλιον, Παλαμάς, Βλοχός, Πέτρινος και Συκεώνα.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
AVACUMMar 20, 2012 11:36 AM
Με το όνομα Ευρύπυλος αναφέρεται στην ελληνική μυθολογία Θεσσαλός ήρωας, γιος του Ευαίμονα. Πήρε μέρος στον Τρωικό πόλεμο ως ηγεμόνας. Κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Τροίας σκότωσε τους Τρωαδίτες Υψήνορα, Μέλανθο και Απισάωνα, αλλά τραυματίσθηκε ο ίδιος από τον Πάρι, οπότε τον θεράπευσε ο Νέστορας. Ο Ευρύπυλος βοήθησε στην αρπαγή του Παλλαδίου και ήταν ένας από τους άνδρες που μπήκαν μέσα στον Δούρειο Ίππο.


Τους πολεμιστές από τη Φυλάκη οδηγούσε ο γενναίος Πρωτεσίλαος, ενώ τους πολεμιστές από το Ορμένιο, ο Ευρύπυλος, ο σπουδαίος γιος του Ευαίμονα.
Τα παλικάρια από την Τρίκκη, την Ιθώμη και την Οιχαλία, οι ιητήρες, δηλαδή οι γιατροί Ποδαλείριος και Μαχάων και τους πολεμιστές από τις Φερές, ο βασιλιάς Εύμηλος, ο αγαπημένος γιος του Αδμήτου.
Τους μαχητές της Μελιβοίας οδηγούσε ο δεινός χειριστής του τόξου Φιλοκτήτης,• τους Λαπίθες,ο πολεμοχαρής Πολυποίτης, ο γιος του Πειριθόου,τους Μάγνητες ο γοργοπόδαρος Πρόθοος,τους Αινειάνες και τους Περραιβούς,ο Γουνέας.

Ο Όμηρος στην Ιλιάδα του (Β 684) ονομάζει το σύνολο των Ελλήνων ως Αχαιούς ή Δαναούς ή Αργείους. Αντίθετα, με το όνομα Έλληνες αποκαλεί μόνο τους κατοίκους της Νότιας Θεσσαλίας, που πήραν αυτό το όνομα από τον πρόγονό τους Έλληνα, απόγονο του Δευκαλίωνα.
Από τη Θεσσαλία έλαβαν μέρος στην Τρωική εκστρατεία τα πιο κάτω βασίλεια:
1. Των Μαγνητών της Μελίβοιας με επικεφαλής τον Φιλοκτήτη και το Μέδοντα και στρατό από τις πόλεις Μηθώνη, Θαυμακίη(α) και Ολιζών με επτά πλοία.
2. Των Μαγνητών του Πηλίου και της Ομόλης με αρχηγό τον Πρόθοο που έστειλε στρατό με σαράντα πλοία.
3. Των Λαπιθών με επικεφαλή το βασιλιά της Λάρισας Πολυποίτη(γιος του Πειρίθου) με σαράντα πλοία και στρατό από τις πόλεις Άργισσα, Γυρτών, Ολοοσσών, Όρθη και Ηλώνη (Ιλιάδα Β 738). Συνοδός βασιλιάς ήταν κι ο Λεοντεύς.
4. Από το βασίλειο του Ευρυπύλου οι πόλεις Ορμένιον,Υπέρεια Κρήνη,Τίτανος και Αστέριον έστειλαν στόλο επίσης σαράντα πλοίων με τον ίδιο του βασιλιά τους επικεφαλής.
5. Από τους Μυρμιδόνες ή Έλληνες, τους κατοίκους δηλαδή της Αχαΐας Φθιώτιδας (περιοχή από τα σημερινά Φάρσαλα μέχρι τονΣπερχειό ποταμό), συμμετείχαν οι πόλεις Άργος Πελασγικόν, Άλος (ή Άλως), Αλόπη, Τρηχίς, Φθία (Φάρσαλα),Ελλάς με στρατό και πενήνταπλοία έχοντας αρχηγό το βασιλιά Αχιλλέα.
6. Από το βασίλειο του Πρωτεσίλαου οι πόλεις Φυλάκη,Πύρασος,Ιτών,Αντρών και Πτελεός έστειλαν επανδρωμένα σαράντα πλοία έχοντας επικεφαλής τον Πρωτεσίλαο και τον Ποδάρκη.
7. Από το βασίλειο του Εύμηλου, γιου του Άδμητου, με επικεφαλής το βασιλιά τους, οι πόλεις Φεραί,Βοίβη,Γλαφύραι και Ιωλκός έστειλαν ένδεκα εξοπλισμένα πλοία.
8. Από τη ΒΔ Θεσσαλία συμμετείχε ο Γουνεύς, βασιλιάς των Περραιβών με στρατό από την περιοχή του Τιταρησσού και είκοσι δύο πλοία.
9. Τέλος από το βασίλειο των Ασκληπιάδων (της μελλοντικήςΕστιαιώτιδας) στρατό και στόλο τριάντα πλοίων έστειλαν οι ηγέτες Μαχάων και Ποδαλείριος από τις πόλεις Τρίκκη, Ιθώμη και Οιχαλίη.Μάλιστα οι δυο τελευταίοι ηγέτες – ως γιοι του Ασκληπιού- ήταν οι ιατροί στον Τρωικό πόλεμο, ο Μαχάων μάλιστα σκοτώθηκε στην Τροία.(Για τις θεσσαλικές πόλεις που συμμετείχαν στον πόλεμο δες την Ιλιάδα Β 680 – 760)

6 comments:

  1. Παλαιές-Νέες Ονομασίες Χωριών

    Αγία Παρασκευή - Μαγούλα
    Αγία Τριάδα - Μυρόχωβο
    Αγιοπηγή - Ζαίμι Άγιοι Ανάργυροι - Παλιούρι Άγιος Βησσάριος - Παζαράκι
    Άγιος Γεώργιος - Παλιαγιώργης
    Αγναντερό - Μεσδάνι
    Αηδονοχώρι - Χωταίνα
    Αμάραντος - Μαστρογιάννη
    Αμπελικό - Μπόσκλαβο
    Αμπελώνας - Αλμαντάρι
    Άμπελος - Κασνέσι
    Αμυγδαλή - Βρώστιανη
    Ανάβρα - Τσάμασι
    Ανθηρό - Μπουκοβίτσα
    Ανθοχώρι - Φλωρέσι
    Αργιθέα - Κνίσοβο
    Αρτεσιανό - Μπιτσαρί
    Ασημοχώρι- Μπαλμπανού
    Αστρίτσα - Μπουλί
    Αχλαδιά - Αμαρλάρ
    Βαθύλακκος - Λακρέσι
    Γεφύρια - Κουπριντζί
    Γεωργικό - Τσιαούσι
    Γραμματικό - Καραλάρ
    Δασοχώρι - Ζαργανάδες
    Δαφνοσπηλιά - Βελέσι Παζάρ
    Δρακότρυπα - Σκλάταινα
    Δροσάτο - Μεζήλο
    Ελληνικά - Μαντρίσκιο
    Ελληνόκαστρο - Βούνιστα
    Ελληνόπυργος - Γράλιστα
    Θερινό - Γλουγοβίτσα
    Ιτέα - Κουτσιαρί
    Καληκώμη - Μολετζίκο
    Kαλλίθηρο- Σέκλιζα
    Κανάλια - Λάσδα
    Καππαδοκικό - Κεμερλέρ
    Καρποχώρι - Γκέρμπεση
    Καρυά - Τριζόλο
    Καταφύλλι - Σελιπιάνα
    Κέδρος - Χαλαμπρέζι
    Κρυονέρι - Στούγκ
    Κρυοπηγή - Ζιρέτσι
    Κτημένη - Δράνιστα
    Κυψέλη - Μπανταλάρι
    Λαμπερό - Τιτα'ι'
    Λεοντάρι - Ασλανάρ
    Λεύκη - Λασποχώρι
    Λουτροπηγή - Κουτσιαρί
    Μαγούλα - Φανάρι_Μαγούλα
    Μαραθέα - Βάναρη
    Μέλισσα - Νταούτι
    Μεταμόρφωση - Κουρτίκι
    Μητρόπολη - Παλιόκαστρο
    Μορφοβούνι - Βουνέσι
    Μοσχάτο - Βλάσδο
    Μυρίνη - Μύρος
    Νέο Ικόνιο - Τσιλτέκι
    Νεράιδα - Σπινάσα
    Ξυνονερι - Ζουλεφκάρι
    Οξυά - Σιάμ
    Παλιοκκλήσι - Ίσσαρι
    Πασχαλίτσα - Σούπι
    Πεδινό - Εκίμ Βελέσι
    Πετροχώρι - Σπυρέλο
    Πευκόφυτο - Νευτοβούνιτσα
    Πρόδρομος- Κουρτέση
    Προάστιο - Παραπράσταινα
    Πτελοπούλα - Ντελίβιλι
    Ραχούλα - Ζωγλόπι
    Ριζοβούνι - Ριζάβα
    Σταυρός - Κουμάδες
    Συκέαι - Μουσαλάρ
    Φουντωτό - Κοπλέσι
    Φυλακτή - Σερμινίκ
    Φύλλο - Σιαμπαλί
    Χάρμα - Χάρμαινα
    Ψαθοχώρι - Ράκβα

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Καραγκούνης – Καραγκούνα
    Το κυρίαρχο πληθυσμιακό στοιχείο του θεσσαλικού κάμπου είναι οι Καραγκούνηδες. Θεωρούνται άμεσοι απόγονοι των πρώτων κατοίκων της περιοχής εδώ και 3000 χρόνια περίπου.
    Οι παλαιότεροι κάτοικοι της περιοχής ήταν οι Πελασγοί. Αργότερα, αναφέρονται οι Μινύες και οι Μυρμιδόνες. Στη συνέχεια κατέφθασαν στην περιοχή οι Αιολείς. Στο τέλος της μυκηναικής εποχής, από την κεντρική Πίνδο κατέφθασαν οι Βοιωτοί, που αναμείχθηκαν ειρηνικά με τους Αιολείς και προέκυψαν οι Αιολοβοιωτοί. Μετά τον Τρωικό πόλεμο, οι Θεσσαλοί ήρθαν από τη Θεσπρωτία. Τότε πολλοί Αιολοβοιωτοί κατέφυγαν στη σημερινή Βοιωτία. Όσοι Αιολοβοιωτοί αποφάσισαν να παραμείνουν στην περιοχή συνθηκολόγησαν με τους Θεσσαλούς (συνθήκη της Άρνης) και ζούσαν υπό την κυριαρχία τους. Αυτοί οι Αιολοβοιωτοί ονομάστηκαν «Πενέστες» (γιατί ήταν φτωχοί-πένητες) ή «Μενέστες» (γιατί παρέμειναν στην εστία τους). Κατά πολλούς αυτοί είναι οι πρόγονοι των Καραγκούνηδων.
    Η ετυμολογία της λέξης Καραγκούνης αποτελεί δύσκολη υπόθεση. Άλλοι ανατρέχουν στο φυλετικό επίπεδο, άλλοι στο χρώμα της επιδερμίδας και άλλοι στη μάυρη φορεσιά. Μια πρώτη εξήγηση αναφέρει ότι το πρώτο συνθετικό (καρά-) τουρκικής προέλευσης παραπέμπει στο μαύρο χρώμα, ενώ όσον αφορά στο δεύτερο (-γκουν) ίσως στο γκούνα (κατεργασμένο δέρμα ζώου), ή στο τούρκικο γιουνάν (Έλληνες), ή κατά άλλους μαύρη γούνα ή μαύρο γένος με την έννοια του φοβερού. Άλλοι το ερμηνεύουν με βάση το ελληνικό κάρα (κεφαλή) και το ρήμα κουνώ αφού οι καραγκούνηδες συνήθιζαν αντί για την καταφατική απάντηση ναι να κουνούν το κεφάλι τους).
    Οι Καραγκούνηδες είναι Έλληνες, δεν έχουν σχέση με τους Σλάβους, τους Βουλγάρους ή τους Αλβανούς, διαφέρουν δε ακόμη από τους Έλληνες Αρβανίτες, Αρβανιτόβλαχους και Κουτσόβλαχους. Ο Ρήγας ο Βελεστινλής στα σχόλια του στον Νέο Ανάχαρσι στα 1797 χαρακτηρίζει τους Καραγκούνηδες Έθνος της Θεσσαλίας και τούτο επειδή οι κυρίως Θεσσαλοί της πεδιάδας είναι σύνθεση και παλαιοτέρων φυλών, όπως είναι οι Έλληνες, οι Μυρμιδόνες, οι Κένταυροι, οι Αιολείς, οι Βοιωτοί.
    Είναι άνθρωποι ολιγαρκείς και ιδιαίτερα ανθεκτικοί στις αντίξοες συνθήκες λόγω του ηπειρωτικού κλίματος της περιοχής. Επίσης είναι γνωστή η ευθύτητα στη συμπεριφορά τους και η φιλοξενία. Οι Καραγκούνηδες είναι νοικοκυραίοι και όταν είναι φτωχοί και όταν είναι πλούσιοι και τούτο επειδή έμαθαν μέσα στην πορεία των χιλιετών να είναι αυτάρκεις. Ως γηγενείς και αυτόχθονες αρκέστηκαν σ' αυτά που τους έδινε το περιβάλλον, για να δημιουργήσουν την κατοικία και να ζήσουν δημιουργικά.

    ReplyDelete
  4. Ο Βλοχός στην εποχή του Χαλκού

    Στον κατάλογο πλοίων της Ιλιάδας, ο Όμηρος αναφέρει τρεις πόλεις της περιοχής, που έστελναν πλοία στην Τροία: Ιθώμη ( Φανάρι), Τιτάνιο (Κορτίκι) και Αστέριο (Βλόχος).
    Στη Β΄ ραψωδία της Ιλιάδας ο Όμηρος κάνει περιγραφή στις πόλεις κράτη που συμμετείχαν στην εκστρατεία της Τροίας. Αναφέρει τους Αρχηγούς και τον αριθμό των καραβιών που είχαν στη δύναμη τους
    (Μνεία νηών).
    Στον Β.735 Στίχο κάνει περιγραφή στη συμμετοχή της περιοχής μας.
    «Οι δ’ είχον Ορμένιον οι τε κρήνην Υπέρειαν
    Οι δ’ είχον Αστέριον Τιτάνοιο τε λευκά κάρηνα,
    Των ήρχ’ Ευρύπυλος Ευαίμονος αγλαός υιός
    Των δ’ άμα τεσσαράκοντα νήες έποντο.»
    Σε μετάφραση:
    Οι μεν κατείχον το Ορμένιον οι δε την κρήνην Υπέρειαν.
    Και αυτοί που κατείχαν το Αστέριον και τις λευκές κορυφές του Τιτανίου όρους. Τούτων ήτο αρχηγός ο Ευρύπυλος, ο λαμπρός γυιός του Ευαίμονος.
    Μαζί τους ακολουθούσαν σαράντα πλοία.
    Σε έμμετρη μετάφραση
    (Ιακώβου Πολυλά)
    Όσοι τα’ Ορμένιο άφησαν και την Υπέρεια κρήνη τα’ Αστέριο και τις κορυφές τις άσπρες του Τιτάνου που διοικούσε ο Ευρύπυλος λαμπρός Ευαιμονίδης κι είχε σαράντα ολόμαυρα καράβια στο κατόπι.

    Στο Στρογγυλοβούνι του Βλοχού, απλώνονται σημαντικά λείψανα από κυκλώπεια τείχη, τα οποία αξιοποιούνταν –όπως φαίνεται από τις μετασκευές– έως τα βυζαντινά χρόνια. Σήμερα απέμειναν μόνο μερικοί τεράστιοι ογκόλιθοι και πάρα πολλοί μύθοι και θρύλοι για τους γίγαντες που τα κατασκεύασαν και τους βασιλιάδες που τα υπερασπίστηκαν. Σύμφωνα με θρύλους εδώ ετάφησαν οι Τιτάνες.
    Σύμφωνα με τις αρχαίες ελληνικές παραδόσεις ο Άκαστος ο γιος του Πελία οργάνωσε γύρω από τον Τύμβο του νεκρού πατέρα του επιτάφιους αθλητικούς αγώνες για να τον τιμήσει. Οι αγώνες αυτοί ήταν από τους πιο ονομαστούς πανελλήνιους επιτάφιους αγώνες που έγιναν στη μυθική Ελλάδα.
    Στους περίφημους αυτούς αγώνες, γνωστοί σαν «Άθλα επί Πελία», πήρε μέρος και διακρίθηκε ο ίδιος ο Ιάσονας. Συμμετείχαν όμως και διακρίθηκαν και ήρωες από όλα τα μέρη της Ελλάδας. Στον κατάλογο των ηρώων Αργοναυτών που πήραν μέρος στα «Άθλα επί Πελία» συγκαταλέγεται και ο Αστερίων ο Πειρασιεύς (από την πόλη Πειρασία).
    Αντικρύ του Βλοχού επί τινός λόφου καλουμένου Στρογγυλοβούνι απαντώσιν ερείπια ελληνικής και βυζαντινής εποχής και ταύτα είναι βεβαίως τα ερείπια των Πειρεσιών, αίτινες επί Ομήρου ωνομάζοντο Αστέριον και επί Βυζαντινών Εύλοχος και νύκτα τα παραφθοράν Βλοχός.
    Με το ΥΑ 1154/4-3-1964 - ΦΕΚ 91/Β/19-3-1964, Περί κηρύξεως Αρχαιολογικών Χώρων εις Νομούς Φθιώτιδος και Καρδίτσης ανακηρύχθηκε ως: Aρχαιολογικός χώρος Πειρασίας: το παρά το χωρίον Bλοχός ύψωμα ''Κάστρον" (υψομ. 325 μ.), εφ' ου τα τείχη και άλλα αρχαία λείψανα και οι κατά τας παρυφάς αρχαίοι τάφοι.
    Το 1974 κατά την κατασκευή ενός αρδευτικού καναλιού στα ανατολικά της προιστορικής Μαγούλας Κεραμαριά στο Βλοχό διενεργήθηκαν ανασκαφές υπό την επίβλεψη του Κ. Γαλλή που έφεραν στο φως αρχιτεκτονικά λείψανα της Μυκηναικής εποχής. Πρόκειται για τοίχους πλάτους 0,50 μ. και ύψους 0,20 μ.. Δεν ανευρέθηκαν εσωτερικοί χώροι (δωμάτια). Μάλλον, αυτοί οι τοίχοι ανήκαν σε κατοικίες του προιστορικού οικισμού.
    Μέχρι πρόσφατα πολύ ερευνητές Έλληνες και ξένοι τοποθετούσαν την αρχαία Πειρασία στα ερείπια της αρχαίας Πόλης στο Βλοχό. Μετά τις επιγραφές όμως που βρέθηκαν σε σωστικές ανασκαφές στο Ερμήτσι ο Δ/ντής της ΛΔ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων Λεωνίδας Χατζηαγγελάκης ταυτίζει τα ερείπια στο Ερμήτσι με την Αρχαία Πειρασία.

    ReplyDelete
  5. Το Αγροτικό ζήτημα

    Από τα πανάρχαια χρόνια οι καλλιεργητές του θεσσαλικού κάμπου ήταν δούλοι των μεγάλων γαιοκτημόνων, όποια ονομασία και αν έφεραν: Μενέστες ή Πενέστες κατά την αρχαιότητα, δουλοπάροικοι κατά τη βυζαντινή εποχή, ραγιάδες επί Τουρκοκρατίας, κολίγοι μετά την απελευθέρωση. Ζούσαν σε άθλιες καλύβες με μεγάλη φτώχεια και η ζωή, η τιμή και η υπόληψη τους ήταν στη διάθεση του αφέντη. Μετά την απελευθέρωση έγιναν πολλές προσπάθειες, για να δοθεί η γη του καρδιτσιώτικου κάμπου στους καλλιεργητές. Οι τσιφλικάδες όμως, που ήταν πανίσχυροι, αντιδρούσαν και η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο. Το 1906 στον κάμπο της Λάρισας ο Μαρίνος Αντύπας ξεσήκωσε τους κολίγους με τα κηρύγματα του, αλλά οι τσιφλικάδες τον επόμενο χρόνο τον δολοφόνησαν, για να σιγήσει η φωνή του.

    Στην Καρδίτσα, μετά το 1905, πολλοί νέοι επιστήμονες τάχτηκαν στο πλευρό των κολίγων και αγωνίστηκαν για τα δίκαια τους.

    Ξεχωριστή θέση κατέχει ο Δημήτριος Μπούσδρας, δικηγόρος από την Παραπράσταινα (Προάστιο), ο οποίος μπήκε επικεφαλής του αγροτικού κινήματος.

    Στις 22 Μαΐου 1909 ιδρύθηκε ο Γεωργικός Πεδινός Σύνδεσμος, στον οποίο ο Δ. Μπούσδρας εκλέχτηκε Πρόεδρος. Τα άλλα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ήταν:

    Ψιμόπουλος Δημήτριος, φιλόλογος και νομικός από τους Σοφάδες, Αντιπρόεδρος.

    Γρίβας Βασίλειος, γιατρός και αργότερα βουλευτής από το Προάστιο,
    Ταμίας.

    Σαμαρόπουλος Γεώργιος, δημοσιογράφος από τον Παλαμά, Γεν. Γραμματέας.

    Παπαλόπουλος Θρασύβουλος,από τους Σοφάδες, Ειδικός Γραμματέας.

    Παναγιωτόπουλος Κων/νος, από το Μυρίχοβο, Έφορος.

    Ζαφειρόπουλος Στέφανος, από τη Ράκοβα, Κοσμήτωρ.

    Αγγελούσης Αθανάσιος, δάσκαλος από το Κοσκινά, μέλος.

    Κάλτσας Βάιος, γεωργός από το Παλιοκκλήσι, μέλος.

    Καμινιώτης Φώτιος, γεωργός από το Αρτεσιανό.

    Κουκουλέτσος Δημήτριος, δικηγόρος από τη Φτελοπούλα.

    Μπαζής Ευθύμιος, γεωργός από το Σταυρό.

    Σταμούλης Κων/νος, δικηγόρος και αργότερα βουλευτής και Υπουργός, από το Μοσχολούρι.

    Φαλιάγκας Νικόλαος, γεωργός από τη Μυρίνη.

    Ο Σύνδεσμος δραστηριοποιήθηκε στην Καρδίτσα και στα χωριά του κάμπου και έγραψε πολλά μέλη. Έγινε έτσι ένα ισχυρό Όργανο στον αγώνα για τα δίκαια των αγροτών. Μέλη του Συνδέσμου περιέτρεχαν τα χωριά και μιλούσαν με θερμά λόγια για την ανάγκη να απαλλοτριωθούν τα τσιφλίκια και να αποδοθεί η γη στους καλλιεργητές. Ανάμεσα σε αυτούς διακρίθηκαν και οι: Κωνσταντίνος Παπακυρίτσης, γιατρός και βουλευτής από τον Παλαμά, που υποστήριξε με θέρμη τα αγροτικά δίκαια στη Βουλή, καθώς και ο Λάμπρος Καταφυγιώτης. Σημαντική ήταν και η συμβολή του Αθ. Θανόπουλου γιατρού από την Ιτέα και δήμαρχου Φύλλου, Γ. Βούλγαρη, Κ. Κουκούλη ή Παπαρούνα και άλλων.

    Στις 20 Ιανουαρίου 1910 συγκροτήθηκε μεγάλο συλλαλητήριο στην Πλατεία της Καρδίτσας, στο οποίο έλαβαν μέρος χιλιάδες αγρότες.

    Στις 7 Φεβρουαρίου έγιναν συλλαλητήρια στα Τρίκαλα, στη Λάρισα, στο Βόλο, στο Βελεστίνο, στα Φάρσαλα, στην Καρδίτσα. Η αγροτιά του κάμπου «έβραζε» απ' άκρη σ' άκρη.

    Στις 27 Φεβρουαρίου συγκροτούνται νέα συλλαλητήρια στις θεσσαλικές πόλεις, αλλά εκείνο της Καρδίτσας ήταν το ζωηρότερο. Δημιουργήθηκαν και επεισόδια, που είχαν ως αποτέλεσμα τη δολοφονία του αγρότη Χρήστου Σάλτα από το Ανώγι και τον τραυματισμό ορισμένων άλλων στο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

    Στις 6 Μαρτίου σημειώθηκαν αιματηρά επεισόδια στο Σιδηροδρομικό Σταθμό του Κιλελέρ, στο Τσουλάρ, στην πύλη των Φαρσάλων και στη Λάρισα με πολλούς νεκρούς και τραυματίες αγρότες. Οι επικεφαλής των αγροτών στην Καρδίτσα και στη Λάρισα συλλαμβάνονται και οδηγούνται στα δικαστήρια.

    Τριάντα εφτά Καρδιτσιώτες μαζί τους και ο Δ. Μπούσδρας δικάστηκαν για τα γεγονότα της Καρδίτσας στο Κακουργιοδικείο Χαλκίδας και αθωώθηκαν πανηγυρικά.

    Το Κιλελέρ έμεινε στην ιστορία ως ορόσημο των αγροτικών αγώνων και τιμάται κάθε χρόνο με συγκεντρώσεις, ομιλίες και κατάθεση στεφάνων στο κενοτάφιο των νεκρών αγροτών.

    Οι αγώνες όμως και το αίμα που χύθηκε δεν πήγαν χαμένα. Οι Κυβερνήσεις που ακολούθησαν αναγκάστηκαν να ψηφίσουν νόμους, με τους οποίους απαλλοτριώθηκαν σταδιακά τα τσιφλίκια και η γη αποδόθηκε τελικά στους αγρότες.

    ReplyDelete
  6. Κηζηκλί:Παλαιά τουρκική ονομασία του Βλοχού.

    ReplyDelete